Неділя, 20.09.2020, 07:39
Вітаю Вас, Гість
Головна » 2012 » Жовтень » 29 » Казкотерапія - шлях до пізнання себе
16:42
Казкотерапія - шлях до пізнання себе

Казки супроводжують людину протягом всього її життя, вона їх чує від народження, лише зміст казок із віком змінюється. Часто й самі дорослі, при нагоді, не відмовляються від казки, адже вона допомагає їм усвідомити своє місце в світі.

В наш час дуже популярним методом роботи з дітьми є казкотерапія (один із різновидів психотерапії). Казкотерапія — це своєрідна «терапія» середовищем, особливою казковою атмосферою, в якій можуть проявитися потенційні можливості особистості, щось нереалізоване; може матеріалізуватись її мрія. А головне – виникає почуття захищеності та смак таємниці. Казкотерапія – це процес утворення зв’язку між казковими подіями та поведінкою в реальному житті.

На Сході здатність казки позитивно впливати на психічний стан людини була помічена лікарями й використовувалася свідомо. Один із найвідоміших прикладів такого лікування — історія Шахерезади із серії арабських казок «Тисяча і одна ніч».

Цілющі властивості казки було покладено в основу цілого напряму сучасної психотерапії, названого казкотерапією.

У казці можна знайти повний перелік людських проблем і образні способи їх розв’язання. Слухаючи казки в дитинстві, людина поповнює у підсвідомості банк життєвих ситуацій. Цей банк за необхідності може бути активізований, якщо ні — так і залишиться пасивним.

Казка поєднує дорослого й дитину. Мова казки, звісно, зближує. Казка інформативніша, ніж звичайна стисла мова. Казка розвиває уяву дитини, а дорослого повертає у дитинство.

Мета казкотерапії — перетворити негативні образи на позитивні. Спокійний стан нервової системи повертає людині здоров’я.  Тривала психологічна напруга, викликана страхом, призводить до дисбалансу в організмі дитини, а це, у свою чергу, викликає нездужання і, як наслідок, хворобу.

Три - чотирирічні діти люблять робити героями своїх казок іграшки, маленьких чоловічків, звірят. Чотири - шестирічні зазвичай використовують образи давніх казок — фей, принцес... У шість - сім років герої вже  схожі на самих дітей.

Казка є одним із інструментів педагога, психолога, батьків, за допомогою якого вони можуть спілкуватися з дітьми їхньою мовою.

Марево(притча)

Якось один чоловік заблукав у пустелі. В нього скінчилася їжа й вода. Він важко ступав по розпеченому піску. Але, раптом, побачив перед собою пальми й почув плескіт води. Розчарований, він подумав : «Це марево. Моя уява показує мені глибокі бажання моєї підсвідомості…Насправді нема нічого…»

          Втративши всяку надію, безсило чоловік опустився на землю й помер.

          Трохи пізніше його побачили два бедуїни.

-Ти щось розумієш? – запитав один. – Так близько від оазису, два кроки до води  й до фініків, які падають самі прямо в рот! Хіба це можливо? Чому ж він здався?

-Чому дивуватися, відповів другий. -Це - сучасна людина!

  Світ сповнений чудес і таємниць, але людина закриває їх від себе. Сучасні люди занадто заклопотані тим, як заробити більше грошей; як якомога швидше досягти професійного успіху, щоб знову ж таки, збільшити своє матеріальне становище, непомічаючи того, що в світі є дуже багато прекрасного. Таким чином, вони часто провалюються в прірву тривоги, відчаю, невпевненості в своїх силах.

Зберегти психологічне здоров’я, пізнати себе та інших нам допоможе казкотерапія.

Існують п’ять видів казок: художні, дидактичні, психокорекційні (наприклад, орігамі), психотерапевтичні (авторські казки, біблійні притчі) та медитативні.

У психологічній практиці можна використовувати народні (Андерсен) і спеціально складені для психотерапії казки. Будь-який з підходів має і свої переваги, і свої недоліки. При використанні народних казок в цілях психотерапії до переваг можна віднести: символічність казок, що забезпечує хороші можливості особових проекцій; знайомство клієнта з сюжетом, іноді навіть дослівне знання тексту; сюжет, "відполірований" віковим переказом, відсутність зайвих подробиць; динамічність; різноманітність, можливість підібрати необхідну тематику; відповідність національному характеру. Недоліки: умовність характерів; відсутність змін в характері героя за час дії казки.

У використанні відомих авторських казок можна відзначити майже ті ж переваги, що і при використанні народних казок: популярність сюжету; різноманітність сюжетів.

До труднощів використання відомих авторських казок в казкотерапії можна віднести: можливе зниження інтересу; безліч сюжетних ліній робить казку дуже довгою; авторська казка обов'язково несе в собі погляди автора, а вони не завжди співзвучні поглядам психолога, а також поглядам клієнта; авторська казка вимагає до себе дбайливого відношення, тому не завжди допустимо зміна сюжету, пропонована психологом як метод роботи. Зміна може сприйматися як руйнування, псування казки, що порушує атмосферу психологічного контакту.

Якщо казки створюються спеціально для казкотерапії, то більшості цих труднощів можна уникнути. Казки складаються з проблем, характерних для того контингенту, з яким працює психолог; іноді казка пишеться для конкретного клієнта. Казки, що створюються для психологічної роботи, містять "зачіпки", що спеціально закладаються, для клієнта. Актуальна проблема представлена в казці в метафоричній формі; як правило, приписана значущому герою - принцу, принцесі, королю.

Сюжети пропонованих казок, що створюються як психотерапевтичні, обов'язково містять можливості для зміни героїв казки, а також ситуації вибору, що вимагають від них відповідального рішення. Наприклад, казка починає підказувати, що неконтрольована агресивність, насильство, егоїзм, байдужість до людей і до себе самого - це погано. Не дуже добре і проводити життя в мареннях, суєті і капризах.

Не хотілося б також виключати питання про духовну основу даних казок. Майже будь-який текст в неявному вигляді несе в собі певний тип духовності, який виявляється більш менш яскраво і впливає на читачів, навіть якщо вони про це не замислюються. У текстах, що зачіпають проблеми свободи, природи зла, яке людина бачить в собі і навколишньому світі, відношення до смерті або до сенсу людського життя, що духовність виявляється через символи, метафори, властивості, що приписуються тим або іншим героям, через можливості, які надаються героям казки, повороти сюжету.

Переглядів: 1162 | Додав: Берізка | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]